A Philips cég a nagy osztrák zeneszerző, Johannes Chrysostomus Wolfgangus Theophillus Amadeus Mozart (Salzburg, 1756. január 27. –Bécs, 1791. december 5.) születésének 250. évfordulója tiszteletére neves előadókkal rögzítette és kiadta Mozart összes műveit.
A kiadás terjedelme: 180 CD.
A tizedik csomag (Box 10.) a mester egyházzenei műveit tartalmazza.
Az első korongon Mozart két fiatalkori miséje hallható.
Mozart gyermekkorában a család Johann Lorenz Hagenauer kereskedő és fűszerkereskedő lakását bérelte Salzburgban. Jó barátságban álltak a főbérlővel, a gyermekek együtt játszottak, pl. “Bölzelschießen”-t (egy célbalövő játék), vagy tarokkoztak. Hagenauer pedig hasznos pénzügyi tanácsokkal segítette Leopold Mozart-ot, sőt anyagilag is támogatta az európai körútjaikat.
Nem meglepő hát, hogy Mozart gyermekkori barátjának misét írt pappá szentelése alkalmából. Cajetan Hagenauer 1769-ben celebrálta első miséjét, és a “Dominicus” nevet vette fel, mikor belépett a Benedek-rendi Szent Péter kolostorba. Az ő tiszteletére született mű a “Dominicus”-mise -ként szerepel a Mozart-életműben.
Mozart fiatalkorának legjelentősebb miséje a “Dominicus”, hallhatóan érettebb, mint korábbi egyházi művei. A szokásos 6 tételes mise – a korszak szabályainak megfelelően – szigorúan egyházzenei alapokon áll, de megmutatkozik benne saját, önálló hangja is. A gyermek Mozart átvette a már kész formákat, műfajokat, tanulmányként komponálta a miséket (is), ahogyan egy festő egy képet másol le. Magába szívta a kor zenei nyelvezetét, elképesztő iramban sajátította el és formálta újjá, egyénivé, zsenialitásával egyre magasabb szintre emelte a zene mondanivalóját. (Apja, Leopold ugyan még korrigálta a “Dominicus”-mise fúga-részeit, s később ő maga is kiegészítette a fúvós szólamokat.)
A G-dúr Missa brevis (Rövid mise) K.49 körülbelül ugyanabban az időben született (1768), amikor Mozart első miséje. Stanley Sadie Mozart c. könyvében* a következőket írja róla:
“ a K49/47d Missa brevis, a mindennapi liturgikus használatban kedvelt mise-megzenésítés típuspéldája. Egyetlen rövid fúga mellett legérdekesebb vonása az “Et incarnatus” kórus súlytalan, éteri hangzása, valamint a “passus et sepultus est” kromatikus kezelése. ” (Fülelő blog)
A művek:
01. Missa in C, KV 66 'Dominicus' - Kyrie
02. Gloria
03. Credo
04. Sanctus
05. Benedictus
06. Agnus Dei
07. Missa brevis in G, KV 49 - 47d: Kyrie
08. Gloria
09. Credo
10. Sanctus
11. Benedictus
12. Agnus Dei
Az előadók:
Edith Mathis soprano
Rosemarie Lang contralto
Uwe Heilmann tenor
Jan-Hendrik Rootering bass
Rudfunkchor Leipzig Rundfunk-Sinfonie-Orchester Leipzig Herbert Kegel Kód
http://pasted.co/b5e8bd80