Hétfő/Monday, 2016 Dec 05, 3:34:51
Az Ön belépési neve Guest | Csoport "Vendégek"Üdvözöllek Guest

Fordító / Translator
A honlap menüje
Műfajok/Categories
Belépés/Enter
Belépési név:
Jelszó:
Mini chat
Statisztika



Online összesen: 57
Vendég/Guests: 47
Tag/Users: 10
brashvox , gp53 , ek1960 , Tibor43 , dnsfrnc , montejohnny , zene6 , larryz , g@bi , Kasu


Ma itt jártak:
Levin, Gledix, kalmy, Chris, susdomes, topo, kisselemer, gykrantz, papnevelde, roarrr, Laosz, Futyike, Sutyi73, szelep, lui59, lesliefl, atman, lopakodo, larryz, baby123, Mogorva, ols, bokoristvan, Deodato, kuttyt, kondasdiszno, Tibor43, robogo, kuckó, boly, Santi_tata, [Teljes lista]
free counters
zenekucko.ucoz.com Webutation
Nyitólap » 2015 » Október/October » 26 » Pleszkán Frigyes - Fingerprints (1995) Periferic Records
Pleszkán Frigyes - Fingerprints (1995) Periferic Records
3:46:15

192 kb/s
Tracklist & download links in comments
Related Posts with Thumbnails
Kategória: Jazz | Megtekintések száma: 1315 | Hozzáadta: Levin
Hozzászólások összesen: 4
0
1  
A 2012 Április 12-i bejegyzés frissítése.

"A történet huszonkét évvel ezelőtt állítólag így kezdődött: Gonda János, a jazztanszak vezetője intett a következő felvételizőnek, majd fáradtan lehunyta szemét. És egy pillanatra azt hitte, álmodik: Oscar Petersont, a jazz-zongora virtuózát vélte hallani, de amikor felnézett, a zongora mögött csak egy tizennégy éves monori diákot látott. S Pleszkán Frigyes neve mellé húsz évvel ezelőtt a legenda szerint odakerült a kettős felkiáltójel. 
Pár évvel később Gonda a következőket írja jellemzésként a Monorról hetenként bejáró növendékről: „Szorgalma, a műfaj iránti alázata és a játékában megnyilvánuló belső parancsnak engedelmeskedő fegyelme, egyaránt ritkaságszámba megy. Széles spektrumon zongorázik: a rocktól a hagyományos jazzig mindenre fogékony és mindenben otthonos. Abszolút hallása van. Zenei memóriája kitűnő. Egyszer hallott lemez anyagát pontosan le tudja játszani. Technikailag megoldhatatlan feladatot - ha kissé hihetetlenül hangzik is - jóformán nem ismer.” 
Pleszkán tehát csodagyerekként indult, tehetsége bármilyen sikerre feljogosíthatta volna, de mivel a Kárpát-medence közepén született, ez önmagában kevésnek bizonyult. Ő sem tartozott a nyolcvanas évek jazzéletét jelentősen befolyásoló Kiss Imre kegyeltjei közé, 1985-ben ugyan Gonda Jánossal és Kruza Richárddal közösen Keyboard Music címmel lemezt készített, de aztán, belefáradva a lehetetlen körülményekbe, Nyugatnak ment és elmerült a vendéglátóiparba. 
Sokáig nem hallottunk felőle, mígnem két éve ősszel Murányi György meghívta Blueseum című műsorába vendégnek, majd felkérte, hogy játsszon rá élőben az éppen forgó bluesmuzsikára. A kísérlet olyan sikeres lett, hogy azonnal álmodozni kezdtek, Asztalos Domonkos személyében kiadót találtak, a Stereo Shop a terjesztést vállalta, és előbbivel néhány hónappal később aláírtak egy öt évre szóló menedzselési és kiadói szerződést. Ennek eredményeként látott tavaly nyáron napvilágot Pleszkán Fingerprints (Ujjlenyomatok) című albuma, melyen tíz, felerészben saját kompozíció hallható. A mű meglehetősen sokszínű, műfaját tekintve is heterogén, Pleszkán virtuozitása ismét könnyedén tetten érhető, bár mintha túlságosan is a technikai bravúrok dominálnának rajta; időnként az az érzése az embernek, hogy kevesebb hang több lenne, s néha bizony hiányzik belőle a kellő drámai érzék. 
Az album zenei anyagát a nagyközönségnek Peszkán először a debreceni jazzfesztiválon mutatta be, majd néhány héttel később a Fővárosi Művelődési Házban azt is meghallhattuk, hogy a továbbiakban vélhetően merre visznek útjai. Még mielőtt azonban megszoktuk volna Pleszkán újbóli jelenlétét a hazai zenei életben, visszament Nyugatra, hogy egy korábban vállalt kötelezettségének eleget tegyen. 1996 márciusában jött ismét haza, de csak egyetlen szűk esztendőre, s a megélhetés januártól ismét a svájci vendéglátóiparba szólítja. Egy tavaszi koncert-körút és egy album maradt ezúttal utána, melyek közül különösen ez utóbbi becses. A Second Step (Második lépés) valóban előrelépés, a csillogó felszín alatt a mélység is kivehető, lényegesen több benne az invenció és egészségesebb szinten marad a virtuózitás. 
Pleszkán Frigyes idén ünnepelte harminchetedik születésnapját. Talán az utolsó pillanat ahhoz, hogy egy ügyes impresszárió megakadályozza elkallódását, tehetségének aprópénzre váltását. Ha most nem nyúlnak a hóna alá, holnap lehet, hogy késő - endéglátózásból egy idő után ugyanis szellemi értelemben nincs visszaút. Még egy Pleszkán Frigyesnek sem." (Jávorszky Béla Szilárd Népszabadság 1996. december 28.) 
És Pleszkán Frigyes 2011. február 14-én öngyilkos lett.

0
2  
Sosem láttam Pleszkánt hirdető nagy tacepaokat, országos koncertturnéiról híradásokat. Persze előfordulhattak, csak a szemem nem állt rá. Ahogy azt sem böngésztem, melyik jazz caféban, jazz kocsmában lép föl, egyszerűen és könnyedén tűnt el a látóteremből.
Munkált bennem a kettősség, hogy ha nehezen is jutottam a zenéihez, ha nem is látom fennen hirdetve szerepléseit, attól még él, működik és jól van. Pedig ez nem egy ilyen ország. Zordságához, érdektelenségéhez, a magam érdektelen viselkedésével én is tettem hozzá. Itthon nálunk a zseni csak a legritkábban van a helyén és érzi jól magát. A zseni már önmagában is megoszt, kedélyeket borzol, irigységre adhat okot, nincs tekintettel az általánosan elfogadott viselkedésmintákra, főbb áramlatokra, öntörvényű, és Pleszkán is ilyen lehetett. Mindemellett a jazz, mint műfaj sokkal szűkebb körnek szólhatott, kevesebb érdeklődésre tarthatott számot a nagyobbnak és népszerűbbnek elfogadott könnyűzenei testvéreinél. A jazz a zenének egyfajta nemszeretem ága lehetett, amely Amerikából eredt és hozzánk nyugati irányból gyűrűzött be. A jazz-t a maga bonyolultságában gyakran még érthetetlennek, ártalmasnak, amolyan luxus-csökevénynek, eretnek dolognak tartották. Többszörös hátránnyal kellett tehát Pleszkánnak megküzdenie, amit ő egy zsenihez méltó kihívásnak vehetett..." (Szegő Anna)



A zenészek:

Pleszkán Frigyes - zongora
Czakó Péter - bőgő
Gyárfás István- gitár
Jávori Vilmos - dob
Jeszenszky György - dob 5,6,7
Parádi József - bőgő 1,2,3,9

A számok:
1.Autumn Leaves
2.Stella By Starlight
3.Sweet Georgia Brown
4.In A Sentimental Mood
5.Memory
6.Blues In C
7.Fingerprints
8.The Windmills Of Your Mind
9.All The Things You Are
10.Alone


Kód
http://pasted.co/d69d8562

3  
Pleszkán Frigyes 2011-ben öngyilkos lett, amit azonban az elkövetés hihetetlen módja (több mint 70(!) saját testén ejtett késszúrás) kérdésessé tesz! Béke poraira!

4  
Pleszkán kivételes ember volt, de megrekedt azon a szinten, h fiatalkorában sikeres volt, ennél tovább nem tudott lépni, játszott, várta, h elismerik, dicsérik "felnőtt" korában is, de ez elmaradt, nem tudta menedzselni magát, nem voltak sikerei igazából. Emiatt befelé forduló lett, így lehet, h egy jazz zongorista őstehetség Svájcban bárzongorista lesz Fred Pleszkan néven. Ekkor már olyan magány és elkeseredettség lehetett benne, h szinte elborult, én simán elhiszem a 70 késszúrást önkezével. Amikor 2011-ben meghallottam a hírt, napokig a hatása alatt voltam. Pleszkán volt az első igazi jazz zongorista, akit élőben láthattam hallhattam, amikor 12-13 éves voltam. Nyugodjék békében

Hozzászólásokat csak regisztrált felhasználók írhatnak.
[ Regisztráció | Belépés ]