Szombat/Saturday, 2016 Dec 03, 2:35:40
Az Ön belépési neve Guest | Csoport "Vendégek"Üdvözöllek Guest

Fordító / Translator
A honlap menüje
Műfajok/Categories
Belépés/Enter
Belépési név:
Jelszó:
Mini chat
Statisztika



Online összesen: 46
Vendég/Guests: 40
Tag/Users: 6
brashvox , viking456 , comusila , bokoristvan , ap_small , mindenaron


Ma itt jártak:
Levin, dobitibi, Kasu, rigoboy, weawerchuby, ztvszr, Gledix, kalmy, zozo54, Yes, stevehu03, Alaptolma, szapim, gykrantz, roarrr, Laosz, Joski, Sutyi73, martin1963, steve63yes, Codger, atman, larryz, fisglass, baby123, Mogorva, bokoristvan, Deodato, kuttyt, eldoradoll, GarryAust, [Teljes lista]
free counters
zenekucko.ucoz.com Webutation
Nyitólap » 2015 » Január/January » 27 » Weather Report - Live In Berlin 1975 (2011) MIG
Weather Report - Live In Berlin 1975 (2011) MIG
12:48:58
FLAC / 320 kb/s
Tracklist & download links in comments
Related Posts with Thumbnails
Kategória: Fusion | Megtekintések száma: 6395 | Hozzáadta: Levin
Hozzászólások összesen: 3
1  
UncleRemus 2012. December 15-i bejegyzésének szerkesztett frissítése.

Az együttest Joe Zawinul (1932. július 7-én született Bécsben, Ausztria, billentyűsök) és Wayne Shorter (1933. augusztus 25-én született a New Jersey államban levő Newarkban, Egyesült Államok, nádfúvós hangszerek) alapították. A rendkívül felkészült Weather Report a hetvenes évek azon együtteseinek egyike, amelyek közvélekedés szerint feltalálták a jazzrock fúziós zenét. 1969 és 1971 között mindkét alapító Miles Davis együttesében játszott, szerepeltek azon a Bitches Brew albumon, amely a döntő áttörést hozta az elektromos hangszerek használatában a jazzben.

A Weather Report első felállásában Airto Moreira (1941. augusztus 5-én született a brazíliai Itaiopolisban, ütőhangszerek) és Miroslav Vitous (1947. december 6-án született Prágában, Csehszlovákia) szerepeltek. A CBS Records szerződtette a bandát, amelynek első albumán Shorter és Zawinul kompozíciói szerepeltek, és a felállás a bestsellerré vált Sing The Body Electric-en kibővült Eric Gravatt dobossal és Dom Um Romao ütőssel. A felvételek között volt Zawinul ambiciózus “Unknown Soldier" címe, a háborút megidéző dala. A hetvenes évek közepén további rock ritmuselemeket és az elektromos technológia újabb ketyeréit alkalmazta, ennek eredménye a Black Market címe album volt, amelyen Zawinul szintetizátoron játszott, és ekkor lépett fel először a bandával Jaco Pastorius, a briliáns elektromos basszista. Pastorius 1980-ban elhagyta az együttest, drogproblémái akadályozták karrierjét, és 1987-ben elhunyt.

A Weather Report pályája a hetvenes évek végén és a nyolcvanas évek elején volt a csúcsponton, amikor az együttes négytagú volt, Peter Erskine dobolt (1954. május 5-én született a New Jersey állambeli Somers Pointban, Egyesült Államok), Pastorius és a két alapító tag volt a felálIás. 1982-ben Omar Hakim került az együttesbe, aki korábban George Bensonnal muzsikált, és a Weather Report történetében a Procession-on először volt ének. Az énekes Janis Siegel volt a Manhattan Transferből. A nyolcvanas évek közepén Zawinul és Shorter szólóalbumokat készítettek, mielőtt 1986-ban feloszlatták volna az együttest. Shorter saját kisegyüttest vezetett, Zawinul megalakította a Weather Update-et, amelyben Steve Khan gitározott és Omar Hakim ütőzött, Peter Erskine dobolt. Omar Hakim nagy sikert aratott turnézó dobosként, amikor Sting és Eric Clapton kíséretében szerepelt. (Jazz-zenészek Lexikona)



1 Freezing Fire 8:21
2 Scarlet Woman 8:43
3 Mysterious Traveller 4:48
4 Badia / Boogie Woogie Waltz 19:44

A zenészek:
Chester Thompson - Drums
Alphonso Johnson - Electric Bass
Joe Zawinul - Synthesizer, Electric Piano [Fender Rhodes], Grand Piano
Wayne Shorter - Tenor Saxophone, Soprano Saxophone
Alex Acuña - Percussion

Kód
http://tny.cz/4512bc5f

0
2  
By 1975, the Weather Report lineup was solidly locked down by the formidable rhythm section of electric bassist Alphonso Johnson, drummer Chester Thopson and percussionist Alex Acuña. Philadelphia native Johnson had replaced original Weather Report bassist Miroslav Vitous the year before and appeared on the group’s 1974 recording Misterious Traveller, which was more grounded in funk grooves than previous Weather Report outings. This was definitely the direction that Zawinul wanted to head into with the band. As he said at the time. “Miroslav accepted that he couldn’t play funk. But Alphonso was a tremendous young bass player. I liked him immediately – he had a solid beat.”
Johnson had been playing with the Chuck Mangione Quartet when he got the call from Zawinul to audition for Weather Report. His audition actually turned out to be a recording session in Los Angeles for Misterious Traveller. There were two drummers on that album. Skip Hadden and Ishmael Wilburn, who combined funk-rock and swing patterns into an intriguing latticework pattern of rhythm. And Johnson supplied the deep groove underneath with his resounding and funky bass lines. For Weather Reprt’s 1975 followup; Tale Spinnin’, they employed Santana drummer Ndugu Chancler, whose powerful polyrhythmic approach to the kit fueled the session. Not waiting to leave his comfortable position in the mega-selling rock band Santana, Chancler turned down an offer to join Weather Report and go out on tour with the band. Shorter, having played with the great Art Blakey during his Jazz Messengers days and with Tony Williamsduring his tenure with the Miles Davis Quintet, was very particular about drummers and frustrated that Chancler chose to remain with Santana rather than join Weather Report. Zawinul too was very hard on drummers and needed to have that fire coming from the drum kit. Both co-leaders eventually found the perfect drummer for Weather Report when they recruited Chester Thompson from Frank Zappa’s band. A player of tremendous power and precision on the kit. Thompson fit right into the heavy groove-oriented formula of this new edition of Weather Report. Zawinul augmented Thompson’s propulsive approach in the rhythm section with Peruvian Alex Acuña for the 1975 European tour: Weather Report comes bursting out of the gate with a vengeance on Shorter’s “Freezing Fire”, which kicks off this Jazztage Berlin concert. Johnson puts up an insistent, urgently funky and edgy groove underneath the sizzling opener, simultaneously driving the fusion juggernaut and bringing out the best in Zawinul’s adventurous keyboard work and Shorter’s searing soprano sax playing. Next up is the ominous-sounding “Scarlet Woman”, an atmospheric number from “Mysterious Traveller”, Johnson dials up touches of nasty distortion on his bass lines here, applying a dramatic exclamation point in just the right places. Shorter remains on soprano sax and blows searching lines over the spacious groove while Zawinul relies on woody flute timbres and other expressive and sometimes otherworldly sonic textures to enhance the ethereal vibe of this haunting piece.

0
3  
On Shorter’s “Mysterious Traveller”, the hard-hitting title track to Weather Report’s 1974 album, Johnson kicks on his distortion pedal and takes the band into hyper-drive with his muscular funk bass lines. Shorter switches to tenor sax and unleashes on his swaggering anthem while Zawinul comps aggressively on a grunge-laden Fender Rhodes electric piano behind him.
The whole band on Zawinul’s “Badia / Boogie Woogie Waltz”, a 20-minute musical journey that begins whit a whirlwind percussion solo by Acuña and leads into an interactive dialogue with Zawinul before the whole band takes up the melodic theme at the 3:20 mark. Over the course of this evocative tone poem, a kind of extended companion piece to Zawinul’s “In a Silent Way”, Johnson turns in a turbulent fuzz bass solo and Shorter probes deeply on soprano sax while Zawinul conjures up weird on wonderful sounds on his keyboards. Midway through the piece, Joe shifts to acoustic node and delivers a rare two-minute unaccompanied piano solo that cascades like water flowing down a mountain-side. Shorter then engages Zawinul with his tenor sax a few choruses before the band returns to take up the “Boogie Woogie Waltz” theme (Weather Report’s standard set-closer from 1973’s Sweetnighter, with Shorter switching to soprano sax and blowing with fiery abandon, Zawinul walls on synths over a throbbing groove created by Acuña, Thompson and Johnson. The dynamic piece builds to a crescendo of runaway train intensity, bringing this amazing set at Jazztage Berlin to a frenetic close.
Listening to this music more than three decades later, it still sounds as fresh and invigorating today as it did back in 1975. It’s a vital addition to the Zawinul legacy and another example of Weather Report’s importance in the development of jazz during one of the most turbulent and adventurous periods in its history.

-- Bill Milkowsky (AMG) --

Hozzászólásokat csak regisztrált felhasználók írhatnak.
[ Regisztráció | Belépés ]