Arvo Part (1935) az egyházi zeneszerzés legkiemelkedőbb ma élő képviselője, akinek zenéjét a gregorián énekek inspirálják. Az
észtországi Paideben született, de Rakvereben nőtt fel és kezdte meg
zenei tanulmányait. 1958-67-ig az Észt Rádió hangmérnökként dolgozott,
illetve filmzenéket írt. Ez idő alatt Heino Eller irányításával
zeneszerzést tanult a Tallinni Konzervatóriumban, ahol 1963-ban
diplomázott. 1962-ben két kompozíciójával megnyerte a Szovjetunió Fiatal
Zeneszerzőinek Versenyét. Korai művei (egy vonósnégyes, illetve néhány
neoklasszikus zongoramű) Sosztakovics és Prokofjev hatásáról
tanúskodnak. Nekrológ (op. 5 - 1960) című zenekari kompozíciója volt az
első észt mű, amely Schönberg dodekafon technikáját alkalmazta. 1971-ig
keletkezett darabjait tizenkét hangú struktúrák, szerialista és
aleatorikus technikák alkalmazása jellemzi (Perpetuum mobile zenekarra
Op. 10 – 1963, I. szimfónia: Többszólamú op. 9 – 1963, II. szimfónia
zenekarra – 1966), illetve kollázs technikával is kísérletezett (Collage
on B-A-C-H, oboára, vonós zenekar, csembaló, és zongora - 1964). A
hetvenes években – részben a gregorián zene, illetve 14-16. századi
francia és franko-flamand zeneszerzők műveinek hatására – gyökeres
változás állt be stílusában. (irodalmiradio.hu)
1 Fratres, for violin & piano
avec Gidon Kremer, Keith Jarrett
2 Cantus in Memory of Benjamin Britten, for string orchestra & bell
Joué par Stuttgart State Orchestra
Dirigé par Dennis Russell Davies
3 Fratres, for 4, 8 or 12 cellos
avec Twelve Cellists of the Berlin Philharmonic
4 Tabula rasa, concerto for 2 violins (or violin & viola), prepared piano & string orchestra
Joué par Lithuanian Chamber Orchestra
avec Tatjana Grindenko, Alfred Schnittke, Gidon Kremer
Dirigé par Saulius Sondeckis
Kód
http://tny.cz/579bc6f9